-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7864 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر بدن نجس باشد و غسل يا وضو بگيريم، آيا غسل يا وضو صحيح است؟ (مرجع آيت اللَّه فاضل).

يكي از شرايط صحت وضو اين است كه اعضاي وضو موقع شستن و مسح كردن پاك باشند.(1) اگر غير از اعضاي وضو، جايي از بدن نجس باشد، وضو صحيح است، ولي اگر مخرج بول يا غائط را تطهير نكرده باشد، بهتر آن است كه اوّل آن جا را تطهير كند، بعد وضو بگيرد (البته واجب نيست). اگر يكي از اعضاي وضو نجس باشد و بعد از وضو شك كند پيش از وضو آن را آب كشيده يانه، چنانچه در موقع وضو متوجه پاك و نجس بودن آن جا نبوده، وضو باطل است. اگر مي داند متوجه بوده يا شك دارد ملتفت بوده يا نه، وضو صحيح است. در هر صورت جايي را كه نجس بوده، بايد آب بكشد.(2)

نيز قبل از غسل دادن هر قسمت از بدن بايد آن جا پاك باشد و اگر نجس است، نجاست را برطرف نمايد، بعد به نيت غسل آن جا را بشويد.

شرط هايي كه براي وضو هست (از قبيل پاك بودن آب، پاك بودن بدن و...) در غسل بايد مراعات شود.(3)

اگر در وضو يا غسل، جايي از اعضاي وضو يا غسل نجس بوده و بدون تطهير و پاك كردن آن، وضو يا غسل انجام داده، وضو و غسل باطل است، مگر اين كه يقين كند با آب ريختن، قبل از وضو يا غسل، اعضا پاك شده مثلاً اگر هميشه در وضو و غسل قبل از وضو گرفتن يا غسل دادن، آن قدر آب مي ريزد كه عضو نجس پاك ميشود، وضو يا غسل بعد از پاك شدن عضو نجس انجام شده، در نتيجه صحيح است.

پي نوشتها:

1. آيت اللَّه فاضل، توضيح المسائل، ص 64، شرط ششم.

2. همان، مسئلههاي 279 و 280.

3. همان، مسئلههاي 373 و 381.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.